PRO INVEST

Centru de Anvelope si Service Roti

proinvest
Comanda acum
Bucium - 0758-596 877
Pacurari - 0745-596 831
Cauta anvelope
Ex: 195 / 65 R15




Reseteaza
Cosul tau
Nu aveti produse in cos.
INFO UTILE - NOUTATI
  1. Odorizante auto
Rate prin Card Avantaj


Viziteaza magazinul Superanvelope.ro pe ShopMania
Ghidul tau autentic de shopping.

Info DOT

 

DE CE ESTE DOT IMPORTANT?

 

 

CONSUMATOR: Am auzit foarte multe despre DOT. Ce reprezinta el de fapt?

RASPUNS: DOT sau data constructorului indica saptamana si anul fabricarii anvelopei.

CONSUMATOR: Am auzit ca ar trebui sa cumpar anvelope cu un DOT recent deoarece anvelopa si componentele sale imbatranesc in timp si isi pierd din proprietati. Este adevarat?

RASPUNS: DOT-ul nu conteaza. Este o neintelegere la nivelul consumatorilor, inclusiv in tara dvs. Acest lucru nu se intampla insa in Statele Unite, Franta sau Australia. Este o simpla prejudecata. De fapt, cea mai importanta nu este data de fabricatie (DOT) ci data la care anvelopele au fost montate pe vehicul. Anvelopa incepe sa imbatraneasca odata ce este montata si utilizata. Imbatranirea de dinainte este nesemnificativa.

CONSUMATOR: Deci spuneti ca anvelopa nu imbatraneste semnificativ inainte de a fi montata pe masina. De ce?

RASPUNS: Inainte de montare, anvelopa nu este umflata, nu este incarcata si nu este supusa la variatii mari de temperatura in depozit, deci nu se deterioreaza. Intrucat anvelopele sunt concepute sa isi pastreze performantele pentru o perioada indelungata in diferite tipuri de utilizare, imbatranirea aparuta anterior montarii pe vehicul este nesemnificativa.

CONSUMATOR: Dar daca DOT nu conteaza, ce conteaza cu adevarat?

RASPUNS: Data la care anvelopa este montata pe vehicul. La utilizare, anvelopa este supusa la multiple solicitari, la impact si la alte conditii care nu exista in depozit. Astfel, o anvelopa incepe sa imbatraneasca semnificativ dupa montare. 

  • Anvelopa montata este supusa la temperaturi ridicate datorate vitezei ridicate, sarcinilor maru sau presiunilor prea mici.
  • In mod similar, chiar daca un vehicul nu este folosit, anvelopele montata imbatranesc daca sunt umflate.
  • Din acest motiv, presiunea de umflare, sarcina si expunerea la diferite elemente continua sa fie importante, fiind necesar sa fie verificate periodic.

CONSUMATOR: Dar multi soferi cred ca DOT este important. Care este impactul acestei prejudecati?

RASPUNS: Impactul poate fi periculos. Consumatorii se vor concentra pe DOT in loc sa fie atenti la mentinerea sigurantei dupa montarea anvelopei. Consumatorii pot alege dealerii in functie de anvelopele noi si nu de calitatea serviciilor. In acest fel, consumatorii isi risca siguranta.

CONSUMATOR: Deci anvelopele nu imbatranesc atunci cand sunt depozitate, ci incep sa imbatraneasca odata ce sunt montate pe vehicul. Exista studii care demonstreaza acest lucru?

RASPUNS: Au fost efectuate trei studii in Coreea, Germania si Arabia Saudita. Studiile din Coreea si Germania demonstreaza ca nu exista nicio diferenta intre performantele anvelopelor noi si cele ale anvelopelor care au stat depozitate 3 ani. Studiul efectuat in Arabia Saudita indica faptul ca o anvelopa rulata timp de un an echivaleaza ca nivel de imbatranire cu o anvelopa depozitata 10 ani.

  • Studiu #1: In Arabia Saudita, anvelopele depozitate la temperatura de 40°C au fost comparate cu anvelope rulate 40.000 km (aproape 2 ani de utilizare pentru un sofer obisnuit). Comparatia a vizat caracteristicile fizice ale cauciucului de la banda de rulare. Au fost necesari 20 de ani de depozitare la 40°C pentru ca anvelopele sa ajunga la aceleasi caracteristici ca cele ale anvelopelor rulate 40.000 km. Altfel spus, o anvelopa utilizata pe un vehicul timp de un an este la fel de imbatranita ca o anvelopa depozitata 10 ani, la o temperatura de 40°C. Concluzie: anvelopele imbatranesc mult mai rapid atunci cand sunt utilizate decat atunci cand sunt depozitate.
  • Studiu #2: In Coreea de Sud, Departamentul coreean pentru protectia consumatorului a realizat un test comparativ de siguranta intre anvelope noi si anvelope de 3 ani, care nu au fost rulate. Folosind metoda de test KSM6750 (test la viteza ridicata), au fost testate seturi de anvelope de la trei constructori. Nu au fost identificate niciun fel de diferente intre anvelopele noi si cele vechi.
  • Studiu #3: ADAC (organizatia auto germana) a comparat anvelopele noi cu cele vechi de 3 ani, dar nefolosite. A fost identificata aceeasi rezistenta la rulare intre anvelopele noi si cele vechi.

CONSUMATOR: Cand ar trebui sa nu mai folosesc o anvelopa?

RASPUNS: Michelin recomanda ca anvelopele mai vechi de 10 ani sa nu mai fie folosite, indiferent daca sunt noi sau au fost folosite. Recomandarile pot fi diferite in functie de constructor.

CONSUMATOR: Daca spuneti ca anvelopele nu imbatranesc foarte mult atunci cand sunt depozitate, de ce se recomanda ca anvelopele mai vechi de 10 ani sa nu mai fie folosite chiar daca au fost rulate?

RASPUNS: Recomandarea de eliminare a anvelopelor mai vechi de 10 ani este una de precautie si nu una tehnica.

  • Anvelopele care sunt supuse la diferite solicitari in timpul utilizarii pe vehicul. Este posibil ca uneori masina sa nu fie corect aliniata sau se poate intampla ca presiunea din anvelope sa fie prea mica. La acestea se adauga denivelarile de pe carosabil, gropile, etc.
  • Dupa 10 ani, este practic imposibil sa cunosti toate solicitarile la care a fost supusa anvelopa. Din acest motiv, Michelin recomanda scoaterea anvelopei din uz, ca masura de precautie.
  • In realitate, cei mai multi clienti elimina anvelopele chiar inainte de 10 ani. Garantia Michelin pentru inlocuirea anvelopelor pentru turisme si camionete este valabila 2 ani de la data montarii (de regula, data facturii).

CONSUMATOR: Deci anvelopele imbatranesc dupa ce sunt montate pe vehicul si trebuie intretinute. Ce recomandam in acest sens?

RASPUNS: Dupa instalare, pe toata durata sa de viata, anvelopa trebuie intretinuta:

  • verificare presiune;
  • aliniament vehicul;
  • verificari periodice;
  • verificare adancime de profil.

 

CONSUMATORII TREBUIE SA ISI PROGRAMEZE VERIFICARI REGULATE LA DEALER.

Sursa: Michelin Norms & Regulations Issue Paper, Sept 2009. Internal Michelin Documentation on Tyre Aging, 2010.



Configurator jante
Anvelope de la Proinvest
Abonare newsletter

Daca vrei sa fii la curent cu noutatile , promotiile si preturile noastre , aboneaza-te la newsletter.



Abonare
Calculator manopera pe roata